Bakslag för ordning och säkerhet


Polisingripandet vid Rönninge station, 6 dec  2008.

Regeringsrätten har nu beslutat att inte ta upp vårt
överklagande av demonstrationstillståndet 2007 (obs!). Samtidigt kommer beskedet att chefsåklagare Kaj Engfeldt utvidgat förundersökningen mot polisen för insatsen vid Rönninge station i samband med demonstrationen 2008.

Det är ytterst märkligt att regeringsrätten tycker att Salems problematik är oviktig för rättstillämpningen. Ordningslagens 10 § säger att tillstånd kan vägras om ordning och säkerhet äventyras, eller med hänsyn till trafiken. Regeringsrättens ointresse att bevilja prövningstillstånd signalerar därmed fritt fram för demonstranterna.

Efter kalabaliken 2007 riktade Salems kommun stark kritik mot att demonstrationen tilläts spåra ur och att många aktivister kunde springa omkring i bostadsområden i organiserade upplopp. Polisen tog uppenbarligen till sig av våra synpunkter. Tidigt beslöt man sig för att arbeta mer förebyggande 2008 för att sortera ut de aktivister som försökte ta sig till Salem för att upprepa kaoset från 2007. Insatsen vid Rönninge station var ett sådant exempel där man försökte visitera ankommande aktivister. Stenkastning, smällare, olaglig maskering och total ohörsamhet mot polisen blev följden. Polisen utnyttjade då polislagens regler för att omhänderta ett stort antal aktivister.

Förundersökningarna får väl visa om allt gått rätt till. Men så mycket är klart, att utan insatsen vid Rönninge station hade ordningsstörningarna och hotet mot säkerheten i kommunen blivit minst lika allvarliga som 2007. Är det frågan om att utnyttja sin grundlagsfästa yttrandefrihet när man packar ryggsäcken full av stenar och fyrverkerier?

Det är motigt att få förståelse för fundamentala krav på att känna trygghet och kunna röra sig fritt i sin hemkommun när det kommer demonstranter på besök. Apropå regeringsrättens dom har vi nu prövat vår problematik genom hela det juridiska systemet. Med det som facit får vi åter uppvakta regering och riksdag. Regeringsrättens utslag understryker ju med all önskvärd tydlighet vår uppfattning att Ordningslagen måste ses över.


Det där med EU


Foto: Pawlo Flato

EU-ministern
Cecilia Malmström (fp) gästade Kommunförbundet i Stockholms län igår för att ha dialog med kommunstyrelseordförandena inför Sveriges ordförandeskap i höst. Tanken med dialogen var att stämma av de frågor Sverige avser föra upp på agendan.

Från regeringen verkar klimatfrågan och rätts- och polisfrågor prioriteras. Samtidigt "ärver" ett ordförandeland 80 % av dagordningen. Totalt ska det bli ca 1000 möten som har anknytning till ordförandeskapet, dock är långt ifrån alla på statsrådsnivå.

Från kommunalrådshorisont var vi mest intresserade av EU som bidragsapparat. Många av oss är förundrade över de bidragsbelopp EU, efter prövning, kan tillhandahålla om man lyckas formulera projektansökan rätt och kommunen medfinansierar 50 %. Är det verkligen rimligt att EU-pengar ska vara dubbelriktade? Först betalar Sverige avgift för att få vara med i EU, sedan gäller det att söka bidragspengar för att få något tillbaks. Det är ett förhållningssätt som vi inte känner oss hemma i.

Paul Krugman om Barack Obama och Keynes


Foto:
www.obamabiden.com

Paul Krugman (mottagare av Nobelpriset i ekonomi) jämför avsnitt ur Barack Obamas installationstal med nationalekonomen John Maynard Keynes. Den gemensamma nämnaren i dessa texter är att båda vill inspirera till framtidstro och ekonomiska satsningar för att konjunkturen ska lyfta.

Keynes har inspirerat nationalekonomer och politiker ända sedan 1930-talet. Men på slutet av 1970-talet bröts Keynes hegemoni över finanspolitiken. Milton Friedman m fl och monetarismen gjorde intåg. Istället för en aktiv stat (Keynes) som försökte öka aktiviteten i ekonomin tog inflationsbekämpningen över.

Det som slår mig är att den finanskris vi sett fördjupas under hösten ställt stora krav på staten, inte minst i Storbritannien och USA. När börserna skakar till och bankerna sviktat har alla regeringar gjort dramatiska statliga ingripanden och tryckt ut pengar i kretsloppet. I det avseendet har i stort sett alla bekänt sig keynesianismen.

Hårdvinklat om Karlskronaviken


En "vattentrappa" i närheten av Karlskronaviken

Det var möte med Karlskronavikens samfällighetsförening
(KSF) i måndags kväll. Kommunen håller på med program som ska bli detaljplan för Karlskronaviken i Rönninge. Även förstudier för Heliodal och Solliden diskuterades.

Målkonflikten för detaljplanen är diskuterad många gånger på informationsmöten i kommunen. Såväl kommunen som de boende vill etablera kommunalt vatten och avlopp för att skydda sjön Uttran och närmiljön. Även gator och vägar behöver ordnas till. De boende önskar stycka av sina tomter för att kunna finansiera VA-investeringar och gatukostnadsavgifter till kommunen. Därmed blir det många nya byggrätter.

Somliga, mestadels boende utanför området vill ha kommunalt VA men inte en förtätning av villor. Skulle kommunen följa den opinionen måste andra VA-abonnenter och skattebetalarna skjuta till pengar till ett exploateringsområde som genererar förluster. Från kommunens sida är det uttalat att exploateringen ska gå ihop ekonomiskt på egen hand.

Kommunen har haft olika informationsmöten för fastighetsägarna som bor i området, men också andra har varit välkomna. Mönstret har varit att fastighetsägarna i stort verkar acceptera planerna, men en del som bor utanför området protesterar högljutt. KSF är deras språkrör. 

Jag har varit angelägen om att kommunen ger en fyllig och transparent information på sina möten. I måndags blev jag besviken på KSF. Vi var inbjudna till ett förtjusande trähus på gränsen till planområdet, tack för det och för det fina mottagandet! Men informationen som KSF bestod oss med handlade om halvannan timmas hårdvinklad overheadshow utan minsta förståelse för kommunens planer. Kommunens kalkyler och beräkningar underkändes rätt av, nya "kalkylresultat" presenterades som byggdes på missförstånd eller hämtats från icke namngivna konsulter. En del kommunala prinicpbeslut var inte vatten värda, däremot fanns kompetens på plats från KSF som kunde servera lösningar på ögonblicket. Vissa kommentarer från vår sida avvisades med att vi "inte skulle fastna i detaljer".  

Man blir också bekymrad över attityden.  Om Rönningebor som väntat decennier på vatten och avlopp och som behöver stycka av sina tomter för att finansiera utbyggnaden fälldes omdömet att de endast var ute efter att tjäna pengar på sina tomter. En fråga inledningsvis från KSF till politikerna var: "Salem är en attraktiv kommun. Vilken del är det som är attraktiv, Salem eller Rönninge?". Svaret måste givetvis vara "båda", eller hur?

Det var inget trevligt klimat. Jag har bemödat mig om att försöka bedriva en konstruktiv diskussion med KSF och varit generös med information. Det har uppenbarligen lönat sig illa. 

Nacka möter SL


Skurusundet, Nacka                                       Foto: Bertil Nordahl

Igår var vi tre SL-politiker som höll samråd med Nacka kommun. Kommunsamråden sker varje år. Vilka trafikförändringar ska ske? Ska någon linjesträckning förändras? Var behövs förstärkningar? Hur ser planer och behov ut på lång sikt? Det är några frågor som var uppe.

Nacka är en tillväxtkommun som börjar precis intill Södermalm och sträcker sig ut mot Värmdö. Här bor ca 80 000 människor. Man häpnar när Nacka talar om att de räknar med att växa med 20 000 invånare på tio år!

För Nacka är Saltsjöbanan ett måste. Saltsjöbanan moderniseras nu, viktigast är "Danvikslösen" där banan ska dras runt Henriksdalsberget och kopplas till Tvärbanan. Hur Saltsjöbanans sträckning in till Slussen ska se ut, blir snart en fråga för SL-styrelsen. Dagens sträckning och kapacitet räcker inte. Dessutom ska Slussen-komplexet byggas om så småningom. Ett alternativ som utreds är att Saltsjöbanan kombineras med Tvärbanan från Sickla och går upp till Gullmarsplan. Nacka är mycket klara på att Saltsjöbanan ska gå till Slussen.

Annars hoppas Nacka på "T-bana Ost" på längre sikt. En studie finns framtagen, men det är oklart när projektet kan gå vidare. Stockholmsregionen har en stor mängd infrastrukturprojekt aktuella, men får tyvärr inte utdelning i form av statliga pengar baserat på de skattepengar som betalas in från regionen.

Tillsammans med Saltsjöbanan är SL:s busstrafik från Nacka och Värmdö omfattande och tät. Det bästa exemplet är den buss som går i tre-minuterstrafik i rusningstid. Trafiktätast i Sverige, bedömer SL.

Vi hann diskutera en hel del på två timmar igår. Nacka har många synpunkter och är väl förberedda. SL:s kommunsamråd gör nytta.

Tunnelbana för 30 miljarder


(Bild från MTR:s hemsida)


Idag har SL-styrelsen handlat upp framtidens tunnelbana, ett avtal värt omkring 30 miljarder kr. Hong Kong-företaget MTR tar över från franska Veolia.


Beslutet var enkelt eftersom utvärderingen från SL var solklar. För i stort sett samma prisnivå som nu kommer Stockholmarna att få ett kvalitetslyft i T-banan, enligt utvärderingen. Framför allt handlar det om att en god punktlighet idag ska bli ännu bättre.


Jag är särskilt imponerad SL:s upphandlingsarbete. Lagen om offentlig upphandling, LOU, ställer mycket stora krav på offentliga sektorns olika organisationer. De kriterier som gäller för hur anbuden ska bedömas ska vara kända på förhand. Man kan inte ändra bland kriterierna när anbuden kommit. Apropå diskussionen i media under några dagar förtjänar det att understrykas att man heller inte kan ta in nya anbudskriterier. Det hotar också stora skadestånd om företaget/nämnden begår fel i upphandlingen. Överklagningsmöjligheter finns också att ta hänsyn till.


SL har genomfört en mycket sofistikerad utvärdering med en mängd olika kvalitetskriterier. Det är alltså långt ifrån säkert att avtalet går till den anbudsgivare som erbjuder det lägsta priset. SL-organisationens professionalism gjorde styrelsens beslut relativt okomplicerat.  MTR:s anbud var sammantaget klart bäst.


Vi får önska MTR lycka till med trafiken, som de tar över i november. På oss i SL-styrelsen ankommer att följa upp trafiken och se till att MTR levererar det kvalitetslyft som offererats.


Klimatfacit i Nynäshamn


Foto: Europaparlamentet

Det har varit Södertörnsmöte i Nynäshamn. Ett hundratal kommunpolitiker och tjänstemän från de åtta Södertörnskommunerna samlades för att ta tempen på Södertörnssamarbetet. Ett samarbete som har gått långt och bör gå ännu längre.

Jan Eliasson (f d utrikesminister) och Anders Wijkman (EU-parlamentariker för KD), m fl, levererade intressanta föredrag. Anders Wijkman har ju länge varit en miljödebattör som inte låter sig begränsas av politiska "fållor" utan istället talar klarspråk, gärna genom att kraftigt understryka att problemen är större och värre än vi tror. När man lyssnar - och det kan jag garantera att man gör - på Anders Wijkmans budskap om allvaret i problematiken och effekterna på Jorden, känner man sig nästan som fångad i en amerikansk katastroffilm som "Deep Impact" eller "Day after tomorrow".

Några axplock:

De flesta av oss är väl medvetna om riskerna för klimatet när Amazonas regnskogar huggs ned, men är alla medvetna om att Sibiriska tundran läcker metangas som förvärrar växthuseffekten?

Ett varmare klimat gör att en hel del is på Antarktis och Grönland smälter, men hur många vet att man redan nu kan konstatera att isen vid Arktis riskerar försvinna sommartid?

Vad händer med vattentillgången till subkontinenten Indien när glaciärerna i Tibet och Himalaya smälter?

Vilka migrationer kan inträffa vid allvarliga klimatförsämringar?

Anders Wijkman var också kritisk mot att vi mäter tillväxt genom BNP utan att ta hänsyn till hur miljön i ett land påverkas.

Vad kan kommunerna göra? "Grön upphandling" lanserades som ett av kommunernas bidrag för att bemöta klimathotet. Det blev också ett slags facit för konferensen och de åtta KS-ordförandena har tagit i hand på att ta fram ett gemensamt förslag i frågan. Ett bra första steg.


Missneträsket i Soldalen


Här ligger Soldalen.

Kommunstyrelsen beslutade igår föreslå fullmäktige att anta ny detaljplan för
Soldalen i Rönninge. "Äntligen!" säger många i området som väntat närmare tio år på att planen ska bli klar. Nu handlar det inte om att kommunens tjänstemän dragit benen efter sig, tvärtom. Det har krävts stor kreativitet och lyhördhet för att lotsa fram planen, som antas i fullmäktige i slutet av februari.

De viktigaste förändringarna som behövts har gällt "stickvägarna" (tillfartsvägarna till fastigheter inom området), som smalats av för att minska kostnaderna och dragits något annorlunda i vissa fall för att minska inlösen av mark från grannar. Det byts mark mellan kommunen och enskilda fastighetsägare för att få fram lämpliga tomter som kan bebyggas, avtal ska skrivas. Parallellt med detaljplanen går ett ärende om gatukostnadsersättningar som befintliga och nya fastighetsägare ska betala för nya vägar och gator i området. Kommunen skattesubventionerar 40 % av genomfartsvägen Sandbäcksvägen.

Den största förändringen har dock gällt "missneträsket". (Missne är en speciell växt) Sedan en tid är det förbjudet att dränera våtmarker. Djupt inne i området, där några tomter skulle tillkomma, har det funnits en våtmark (enligt Länsstyrelsens bedömning) där det växer missne. Enligt våra tjänstemän är det torr mark större delen av året, men Länsstyrelsens bedömning ligger fast. Det har inneburit att en del annan naturmark längre in i området fått användas till de tomter som skulle tillkommit på våtmarken. .

Även om "våtmarken" orsakade en försening på ett år, verkar det nu som om målsnöret snart är nått. Detta är verkligen kommunal planering "i natura", konkret resultat av kommunal utveckling och politik.

Lanzarote



En lunch bestående av dagens fiskfångst vid
El Golfo på Lanzarote är en
skön upplevelse i januari månad för mig och Helene. Närmare de friska dyningarna 
gick det inte att komma.  


För fjärde gången blev det Lanzarote, den här sejouren för bröllopsresa. Jag kan verkligen rekommendera ön, som ligger längst norrut bland Kanarieöarna. Pålitiligt klimat (ca 20 grader under vår vecka, mest sol), karg men vacker natur och god mat.



Lanzarote blir mer och mer exploaterat, men vi fann lugnet i Playa Blanca, längst söderut. Vi bodde vid hamnen Marina Rubicon. Trots det var utbudet av fina restauranger mycket bra. Särskilt fiskrätterna bestående av dagens fångst var välsmakande. Man ska heller inte glömma de kanariska potatisarna och mojó-såserna, den röda och den gröna.


Hamnen Marina Rubicon, Playa Blanca, Lanzarote.


Lanzarote är en vulkanö där det senaste ödesbundna utbrottet var på 1700-talet. Ön är täckt av lava och svart vulkansand. Eftersom invånarna, vägledda av den nu bortgångne arkitekten César Manrique, bemödat sig om att husen och infrastrukturen ska ge ett propert intryck är alla hus byggda i vitt, med olikfärgade acessoarer. Vägsystemet är mycket väl utbyggt (bl a för EU-pengar). Den svarta, läckra asfalten mot de vita husen och estetiskt uppbyggda rondellerna gör biltouring till ett sant nöje runt ön.

Oförglömlig nyårsafton


Foto:  Elin Hallgren

Helene och jag är på bröllopsresa till Lanzarote efter ett oförglömligt bröllop i Salems kyrka med middag och dans på Rönningeborg. Tack alla som var med eller bidragit på annat sätt. Inga blogginlägg på en vecka.