Pojkdröm på pendeln



Igår besökte jag, i egenskap av styrelseledamot i SL, Stockholmståg AB och VD:n Kjell Färnström, entreprenören som kör pendeltågstrafiken för SL. Vi pratade driftfrågor, hur Banverket prioriterar andra tåg framför pendeltåg, infrastrukturen, Nynäshamnsproblematiken m m.

Jag fick besöka driftcentralen och titta på skärmarna över växlar, signaler och stationer (Banverket sköter själva trafiken och signalerna, Stockholmstågs driftcentral är till för att sköta kontakterna med förare, tågvakter och stationstjänst). Vid ett tillfälle kunde man iaktta ett pendeltåg i norra länsdelen som brukar få stanna och vänta på ett regionaltåg. Just idag inträffade inte det, desto bättre. Annars är detta ett problem; SL är Banverkets största kund men pendeltågen får stundtals vänta på fjärrtågen. I många andra storstäder har lokaltrafiken egna spår att köra på, här samsas vi med övrig tågtrafik under Banverkets styrande hand.

Till sist åkte vi "min" pendelsträcka, Stockholms central - Södertälje centrum, framme i förarhytten på det nya X60-tåget, en häftig upplevelse. Det var vackert i sommarvädret och mycket intressant att följa ATC-systemet (ett styrmedel och säkerhetssystem som reglerar hastighet, start och stopp), vid infarten till Tumba fick vi byta spår beroende på ett stillastående pendeltåg vid stationen. Farten upplevde jag inte så hög som förväntat, det gick i 130 som snabbast. Men det krävs mycket av föraren, det är många system att hålla ordning på.

I Södertälje besökte vi ställverket och såg på håll den nya X60-depån som kommer att innebära att X60-tåg kan tas ut på linjesystemet även i söder (utöver den befintliga X60-depån i Bro). Från Södertälje följde vi tågvaktens arbete med säkerhetsövervakningen i samband med på- och avstigningar, ventilation m m.

Pendeltågstrafiken verkar vara i goda händer med Stockholmståg. Kundnöjdheten har förbättrats. Problemen finns ocskå - inte minst för Nynäshamnspendlarna - men Stockholmståg visar goda tecken på att kontinuerligt förbättra trafiken. Det sistnämnda visades inte minst av alla de skärmar med realtidsuppdatering av eventuella förseningar i trafiken som fanns på många håll på Stockholmstågs kontor.

Att fylla 50


Min fästmö Helene hjälpte mig genom dagen.   

Jag vet inte om jag är ensam om att ha gått omkring i livet och trott att "det där med att fylla 50, det ligger långt i framtiden". Det visade sig att den framtiden närmade sig i sprinterfart, särskilt på slutet. Min politiska självbild har varit något av evig ungdomskandidat, så det är dags att vakna upp. Även om jag arbetat i drygt tio år utanför politiken, är det den kommunala vardagen man lever med.

Nåväl, nu har 50 års-barriären passerats och det var överväldigande och störtkul. I onsdags var det uppvaktning genom kommunens försorg med många gäster, blommor och fina presenter. På själva dagen, i lördags, hjälpte närmare 50 privata vänner mig över gränsen genom att helt enkelt vara där och skapa en rejäl fest med mycket känslor och verkligen ljus stämning. Soliga leenden, rörande tal från nära och kära som gick direkt till hjärtat, återidisslade legender från ungdomstiden och ännu mer presenter, ja, det var verkligen en upplevelse för livet.


Rönninge kungsgård med anor från 1400-talet. Gustav Vasa har ägt gården och även planterat den ek som fortfarande står kvar på baksidan. En perfekt lokal för en sommarfest.

Att fylla 50 är inget att tveka inför, det är att leva, här och nu - helt och fullt och bli överväldigad av all värme som strömmar emot en. Det kan sannerligen rekommenderas. Ett stort tack till alla ni som var med, direkt eller indirekt.


(s) bloggar om vårdnadsbidraget


FotoliaVårdnadsbidrag

Jag vill inte undanhålla er några (s)-bloggars kritik mot vårdnadsbidraget. Uttalandena är oförblammerade, avslöjande och därför läsvärda, åtminstone initialt.

Caroline Heimersson-Olsson (s), Sörmland:

"Naturligtvis kom våra samtal att handla om världens bästa socialdemokratiska uppfinning-förskolan."

Maria Stenberg, (s), Piteå, "Norrblogg" (med en mycket vacker vinjettbild från fjällen):

Borgarna har alltså fixat så att vi andra är med och betalar deras barnflickor!! Det är nästan så att jag storknar när jag tänker på det.....

Anna Wikström, (s) i Sollentuna:

Vårdnadsbidrag blir dyrt och stjäl resurser från förskoleverksamheten.

Det sista argumentet är verkligen värt att bemöta. Att ge föräldrar möjlighet att vårda sina barn ses inte som en lika legitim verksamhet som förskolan. Förskolan ska vara norm, allt annat synes vara avvikande. Stillsamt undrar man om alla vi vars föräldrar (läs mödrar) såg till oss på 1960-talet växte upp i en miljö som ses som "sämre" än förskolan. Betänk följande: genom vårt skattesystem m m har det sedan länge varit snudd på omöjligt för de familjer som vill att vårda sina egna barn. Detta faktum är värt att betänka två gånger, minst.

Göran Persson (s) sade en gång om de familjer som vårdade sina egna barn: "Det är en befolkningsgrupp som valt en annan livsstil som vi inte ska subventionera". Tydligare kan inte en diskriminerande familjepolitik beskrivas.


Infarkt kräver förbifart

image340
(Bild från Vägverkets hemsida.)

DN beskrev i torsdags effekterna i trafiksystemet när en kranbil kraschade vid Pampas på Essingeleden (sydgående) för en tid sedan. Det tog över 2,5 timmar innan trafiken kunde släppas på. Nio polispatruller, ambulans, ambulanshelikopter, tunga bärgare, räddningstjänst hade all möda i världen att röja på olycksplatsen.

Effekterna i trafiksystemets "blodomlopp" beskrivs som en trafikinfarkt. Köerna sträckte sig norrut längs E4 långt norrut. Kringfartsvägar var tillproppade, Solna och Sundbyberg blockerat, färjelinjerna över Mälaren vid Ekerö samt vid Vaxholm - Rindö - Myttinge märkte av en ökad trafik. Trafikinfarkt betyder helt enkelt att det inte gick att ta sig fram över huvud taget. En olycka proppade till hela trafiksystemet.

DN skriver att detta inte är första gången det händer. Ett flertal liknande händelser räknas upp, bl a "Lodbroks" påsegling av "leden" vid sundet mellan Essingeöarna. Då som nu, avsnörs i praktiken hela norra länshalvan från den södra. Trafik "av riksintresse" kan inte komma fram genom huvudstaden. Tala om sårbarhet!

"Förbifart Stockholm" är en sedan länge planerad kringfartsled väster om Stockholm, från Kungens Kurva, genom Lovön upp till Häggviks trafikplats. "Förbifarten" ligger med bland de projekt regeringen nu funderar över när det gäller den avgörande frågan: vilka projekt ska få statliga pengar framöver?

Med de inträffade trafikinfarkterna på näthinnan, finns det någon seriös trafikdebattör som hävdar att "Förbifart Stockholm" inte behövs?