Jan Björklund vill bryta fåtalets tyranni i klassrummet

Elever3        
(Ur DN 26 oktober. Det är nog inte de här eleverna som får sitta kvar.)


Jan Björklund (fp) utlovar nya verktyg för lugn och ro i skolan; kvarsittning, skolknotering på betyget och rätt att beslagta mobiltelefoner. Elever och lärarfack är tveksamma.

Från mig skulle vilken skolminister som helst få tummen upp för att bryta den politiska korrektheten och ge skolan dessa medel för att bryta "de fås tyranni" över de andras arbetsmiljö. Jag har två års erfarenhet som lärare på högstadiet, 8-10 år gammal. Visserligen som "obehörig", men man slutar ju inte att tänka och analysera bara för att man inte gått Lärarhögskolan...

Inom skolvärlden brukar man vara mycket skeptisk till "hårdare tag". Detta trots att de om några är medvetna om de problem som förstör arbetsmiljön för många elever, på ett sätt vi aldrig skulle acceptera på andra arbetsplatser. Men inom skolvärlden får blotta tanken på straff eller hårdare tag många att reagera med ryggmärgen; det är penalismen och förnedringen i Stig Järrels Caligula-gestalt från "Hets" man då ser framför sig. På något sätt verkar det då handla om att hela den moderna skolan står på spel.
 
Arbetsglädje och arbetsron finns där, men tyvärr alltför sällsynt. Det är störningarna som märks. Sena ankomster, elever som vankar omkring i klassrummet utan att jobba, kanske pillar man på laborationsutrustning och annat kul. Elever som struntar i det budskap läraren försöker framföra, elever som pratar i mobilen eller håller på att SMS:a, elever som kan vräka ur sig det mesta. Störningarna kan sabotera en god stämning, splittra koncentrationen hos de som sliter med ämnet och suga musten ur lärare som gör sitt bästa för att stålsätta sig. När några stör utan att stoppas blir det lite av de fås tyranni över de andra elevernas vardag.

Detta vill Jan Björklund, fp och alliansregeringen göra något åt. Utmärkt! Men naturligtvis krävs det mer. Det måste till ett nytt förhållningssätt bland vuxna i skolan. En gemensam hållning måste finnas om att reagera mot störande inslag och att samtliga vuxna reagerar. Men det handlar också om de vuxna utanför skolans väggar, föräldrarna. Min erfarenhet från åren i skolan var att de föräldrar som man var mest angelägen om att träffa, för att diskutera elevernas problem, de var minst angelägna om att träffa skolan. Då blir det inte bra.

Jag hoppas detta är början på något stort. Mina två år som lärare var bland det bästa jag upplevt. Men det behövs ett trendbrott i svenska skolor.




Jag har placerat min blogg i <a href="http://bloggkartan.se/registrera/19620/roenninge/">
Rönninge</a> på bloggkartan.se


  

SL:s enhetstaxa avskaffas

SLbussmikro     SL-bussar utan möjlighet att betala kontant?

Enhetstaxan var "rättvisetaxan" som skulle "göra länet runt", enligt (dåvarande) vänstermajoriteten i SL. Från vår sida tyckte vi inte alls att taxan var "rättvis". Dessutom varnade vi för att mängden kontanter på bussarna och hos konduktörerna skulle öka, med rånrisk som följd. 

Vad hände? Kontanthanteringen ökade avsevärt. Ett antal rån har lett till skyddsstopp från skyddsombuden. Visserligen har de upphävts av Arbetsmiljöverket, men nu är ett abrupt ingripande därifrån att vänta.

Den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse* har därför beslutat att SL ska bli kontantfritt så snart som möjligt, men också att avveckla enhetstaxan och återgå till ett zonbaserat system. Hur det zonbaserade systemet ska se ut ska snabbutredas. Det är alltså inte givet att det blir det gamla systemet. Landstingsfullmäktige fattar de formella besluten senare.

Jag kunde själv inte delta på styrelsemötet, men stödjer beslutet helt och fullt. Det går inte att ha kvar ett system som tvingar förarna till omfattande kontanthantering, att ägna en stor del av arbetstiden till att hämta biljetter och bära omkring på kontanter. Detta är inte möjligt beroende på att kriminaliteten får härja mer eller mindre ostört. Där har vi hamnat, de kriminella dikterar villkoren. Då har SL naturligtvis ett personalansvar. Situationen kan leda till kontantstopp i stora delar av landet om det vill sig illa. Det chipsbaserade SL Access-kortet (som gör att vi slipper remsor och pappersbiljetter) dröjer till 2007/2008,  även om projektet löper i stort enligt plan.

SLbiljettmikro 
Remsorna blir ett minne blott om drygt ett år, då kommer SL-Access.

Enhetstaxan var nog inte så rättvis i alla fall. Ibland är det fullt legitimt att utbrista "Vad var det jag sade?". På denna blogg
varnade jag för att enhetstaxan äventyrade SL:s biljettintäkter. Inte minst p g a att den underminerade betalningsmoralen genom att det skulle kosta lika mycket att resa från Odenplan till Slussen som att resa från Slussen till Norsborg. 

Med enhetstaxan minskar biljettintäkterna med 20-30 miljoner per månad just nu. Det sker inte minst genom överströmning från SL-kortet. Varför köpa 30-dagarskort när man kan åka för 20 kr/resa?

Ansvaret faller tungt på den tidigare vänstermajoriteten för att ha beslutat om enhetstaxan, trots att man var medveten om dessa risker. När man äventyrar SL:s ekonomi innebär det med automatik att man äventyrar trafikutbudet och priset på SL-kortet. Men det var ju valår. Som om det räckte. Nu är det vi som får städa.

---
*  Vänstersidan har fortfarande majoritet, men de lämnar "walkover" när det är politiskt stridbara frågor. Istället intar de en oppositionsroll, trots att de har posten som landstingsråd och fortfarande styr hela tjänstemannaorganisationen.


TV-licensen

Radiotjänst

Tyvärr går det knappast att blogga vidare utan att kommentera det förhållandet att riksdagsmän och t o m statsråd tidigare visat dåligt omdöme och inte gjort rätt för sig beträffande TV-avgiften.

Därför;

Har man TV betalar man TV-avgift. I synnerhet om man är förtroendevald.

Trängselskatt, nej. Avgift för nya vägar, ja.



"Alliansen säger 'ja' till trängselskatten" trumpetade DN ut igår. Beskedet från vår blivande regering var:

-  Trängselskatten godtas tillfälligt i avvaktan på en lagändring som kan förvandla skatten till en avgift. Skatten/avgiften ska finansiera och påskynda Förbifart Stockholm (Kungens Kurva - Ekerö - Häggvik).
-  En statlig förhandlingsman tillsätts för att få fram en regional lösning av dessa frågor. PPP-lösning (privat/offentlig finansiering i samarbete, typ Arlandabanan) ska kunna användas.
-  Citybanan genom Stockholm omprövas.

Hur ställer sig nu en moderat som lett kampanjen i en kommun där 60 % röstat "nej" till trängselskatten? Är Alliansens besked demokratiskt med tanke på att (m) och (fp) kraftfullt pläderat för ett "nej"?

Alliansen har haft att väga samman en utomordentligt komplicerad bild. Stockholms stad har röstat "ja", 14 kranskommuner (däribland Salem) "nej". Övriga kommuner har inte tagit chansen att säga sitt.

Har Alliansen kunnat säga ett rakt "ja" mot bakgrund av opinionsbilden? Knappast. Har de kunnat uttala klart "nej"? Svårligen, med tanke på att utgången i Stockholms stad. Hade de kunnat skjuta upp avgörandet? Inte heller det, bl a beroende på att SL behöver besked om den utökade busstrafiken kan fortsätta eller ej.

Jag är inte helt överraskad av beskedet, däremot hade en viss dialog med oss kommunalråd i regionen varit önskvärd. Lika viktigt - för oss i Salem - som trängselskatten är att Förbifart Stockholm blir verklighet så snabbt som möjligt. Alliansens besked innebär en hjälp med finansieringen samt en forcering av Förbifarten. Det innebär att de vägavgifter som i framtiden kommer att betalas också går till nya vägar. Därmed är man i princip tillbaka till "Dennispaketet" från 1990-talet. På dessa premisser kan man stå ut med vägavgifter.