Pojkdröm på pendeln



Igår besökte jag, i egenskap av styrelseledamot i SL, Stockholmståg AB och VD:n Kjell Färnström, entreprenören som kör pendeltågstrafiken för SL. Vi pratade driftfrågor, hur Banverket prioriterar andra tåg framför pendeltåg, infrastrukturen, Nynäshamnsproblematiken m m.

Jag fick besöka driftcentralen och titta på skärmarna över växlar, signaler och stationer (Banverket sköter själva trafiken och signalerna, Stockholmstågs driftcentral är till för att sköta kontakterna med förare, tågvakter och stationstjänst). Vid ett tillfälle kunde man iaktta ett pendeltåg i norra länsdelen som brukar få stanna och vänta på ett regionaltåg. Just idag inträffade inte det, desto bättre. Annars är detta ett problem; SL är Banverkets största kund men pendeltågen får stundtals vänta på fjärrtågen. I många andra storstäder har lokaltrafiken egna spår att köra på, här samsas vi med övrig tågtrafik under Banverkets styrande hand.

Till sist åkte vi "min" pendelsträcka, Stockholms central - Södertälje centrum, framme i förarhytten på det nya X60-tåget, en häftig upplevelse. Det var vackert i sommarvädret och mycket intressant att följa ATC-systemet (ett styrmedel och säkerhetssystem som reglerar hastighet, start och stopp), vid infarten till Tumba fick vi byta spår beroende på ett stillastående pendeltåg vid stationen. Farten upplevde jag inte så hög som förväntat, det gick i 130 som snabbast. Men det krävs mycket av föraren, det är många system att hålla ordning på.

I Södertälje besökte vi ställverket och såg på håll den nya X60-depån som kommer att innebära att X60-tåg kan tas ut på linjesystemet även i söder (utöver den befintliga X60-depån i Bro). Från Södertälje följde vi tågvaktens arbete med säkerhetsövervakningen i samband med på- och avstigningar, ventilation m m.

Pendeltågstrafiken verkar vara i goda händer med Stockholmståg. Kundnöjdheten har förbättrats. Problemen finns ocskå - inte minst för Nynäshamnspendlarna - men Stockholmståg visar goda tecken på att kontinuerligt förbättra trafiken. Det sistnämnda visades inte minst av alla de skärmar med realtidsuppdatering av eventuella förseningar i trafiken som fanns på många håll på Stockholmstågs kontor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback