Nacka möter SL


Skurusundet, Nacka                                       Foto: Bertil Nordahl

Igår var vi tre SL-politiker som höll samråd med Nacka kommun. Kommunsamråden sker varje år. Vilka trafikförändringar ska ske? Ska någon linjesträckning förändras? Var behövs förstärkningar? Hur ser planer och behov ut på lång sikt? Det är några frågor som var uppe.

Nacka är en tillväxtkommun som börjar precis intill Södermalm och sträcker sig ut mot Värmdö. Här bor ca 80 000 människor. Man häpnar när Nacka talar om att de räknar med att växa med 20 000 invånare på tio år!

För Nacka är Saltsjöbanan ett måste. Saltsjöbanan moderniseras nu, viktigast är "Danvikslösen" där banan ska dras runt Henriksdalsberget och kopplas till Tvärbanan. Hur Saltsjöbanans sträckning in till Slussen ska se ut, blir snart en fråga för SL-styrelsen. Dagens sträckning och kapacitet räcker inte. Dessutom ska Slussen-komplexet byggas om så småningom. Ett alternativ som utreds är att Saltsjöbanan kombineras med Tvärbanan från Sickla och går upp till Gullmarsplan. Nacka är mycket klara på att Saltsjöbanan ska gå till Slussen.

Annars hoppas Nacka på "T-bana Ost" på längre sikt. En studie finns framtagen, men det är oklart när projektet kan gå vidare. Stockholmsregionen har en stor mängd infrastrukturprojekt aktuella, men får tyvärr inte utdelning i form av statliga pengar baserat på de skattepengar som betalas in från regionen.

Tillsammans med Saltsjöbanan är SL:s busstrafik från Nacka och Värmdö omfattande och tät. Det bästa exemplet är den buss som går i tre-minuterstrafik i rusningstid. Trafiktätast i Sverige, bedömer SL.

Vi hann diskutera en hel del på två timmar igår. Nacka har många synpunkter och är väl förberedda. SL:s kommunsamråd gör nytta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback