Tunnelbana för 30 miljarder


(Bild från MTR:s hemsida)


Idag har SL-styrelsen handlat upp framtidens tunnelbana, ett avtal värt omkring 30 miljarder kr. Hong Kong-företaget MTR tar över från franska Veolia.


Beslutet var enkelt eftersom utvärderingen från SL var solklar. För i stort sett samma prisnivå som nu kommer Stockholmarna att få ett kvalitetslyft i T-banan, enligt utvärderingen. Framför allt handlar det om att en god punktlighet idag ska bli ännu bättre.


Jag är särskilt imponerad SL:s upphandlingsarbete. Lagen om offentlig upphandling, LOU, ställer mycket stora krav på offentliga sektorns olika organisationer. De kriterier som gäller för hur anbuden ska bedömas ska vara kända på förhand. Man kan inte ändra bland kriterierna när anbuden kommit. Apropå diskussionen i media under några dagar förtjänar det att understrykas att man heller inte kan ta in nya anbudskriterier. Det hotar också stora skadestånd om företaget/nämnden begår fel i upphandlingen. Överklagningsmöjligheter finns också att ta hänsyn till.


SL har genomfört en mycket sofistikerad utvärdering med en mängd olika kvalitetskriterier. Det är alltså långt ifrån säkert att avtalet går till den anbudsgivare som erbjuder det lägsta priset. SL-organisationens professionalism gjorde styrelsens beslut relativt okomplicerat.  MTR:s anbud var sammantaget klart bäst.


Vi får önska MTR lycka till med trafiken, som de tar över i november. På oss i SL-styrelsen ankommer att följa upp trafiken och se till att MTR levererar det kvalitetslyft som offererats.


Kommentarer
Postat av: Peter

Vore bra om SL gör en upphandling även av busstrafik. Här i Salem är det under all kritik. 708:an anländer Rönninge en minut efter att tåget gått. Går en gång i timmen på helgerna!!! Hur tar man sig till Toredal efter en blöt lördagskväll? Om tåget är 4 minuter försenat går 725:an iväg lastad med 40 kubikmeter luft. Fantastiskt begåvat! (ironi) Tacksam för en ny operatör som ser till kundernas behov. Hälsningar Peter

2009-01-23 @ 17:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback