SL:s enhetstaxa avskaffas

SLbussmikro     SL-bussar utan möjlighet att betala kontant?

Enhetstaxan var "rättvisetaxan" som skulle "göra länet runt", enligt (dåvarande) vänstermajoriteten i SL. Från vår sida tyckte vi inte alls att taxan var "rättvis". Dessutom varnade vi för att mängden kontanter på bussarna och hos konduktörerna skulle öka, med rånrisk som följd. 

Vad hände? Kontanthanteringen ökade avsevärt. Ett antal rån har lett till skyddsstopp från skyddsombuden. Visserligen har de upphävts av Arbetsmiljöverket, men nu är ett abrupt ingripande därifrån att vänta.

Den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse* har därför beslutat att SL ska bli kontantfritt så snart som möjligt, men också att avveckla enhetstaxan och återgå till ett zonbaserat system. Hur det zonbaserade systemet ska se ut ska snabbutredas. Det är alltså inte givet att det blir det gamla systemet. Landstingsfullmäktige fattar de formella besluten senare.

Jag kunde själv inte delta på styrelsemötet, men stödjer beslutet helt och fullt. Det går inte att ha kvar ett system som tvingar förarna till omfattande kontanthantering, att ägna en stor del av arbetstiden till att hämta biljetter och bära omkring på kontanter. Detta är inte möjligt beroende på att kriminaliteten får härja mer eller mindre ostört. Där har vi hamnat, de kriminella dikterar villkoren. Då har SL naturligtvis ett personalansvar. Situationen kan leda till kontantstopp i stora delar av landet om det vill sig illa. Det chipsbaserade SL Access-kortet (som gör att vi slipper remsor och pappersbiljetter) dröjer till 2007/2008,  även om projektet löper i stort enligt plan.

SLbiljettmikro 
Remsorna blir ett minne blott om drygt ett år, då kommer SL-Access.

Enhetstaxan var nog inte så rättvis i alla fall. Ibland är det fullt legitimt att utbrista "Vad var det jag sade?". På denna blogg
varnade jag för att enhetstaxan äventyrade SL:s biljettintäkter. Inte minst p g a att den underminerade betalningsmoralen genom att det skulle kosta lika mycket att resa från Odenplan till Slussen som att resa från Slussen till Norsborg. 

Med enhetstaxan minskar biljettintäkterna med 20-30 miljoner per månad just nu. Det sker inte minst genom överströmning från SL-kortet. Varför köpa 30-dagarskort när man kan åka för 20 kr/resa?

Ansvaret faller tungt på den tidigare vänstermajoriteten för att ha beslutat om enhetstaxan, trots att man var medveten om dessa risker. När man äventyrar SL:s ekonomi innebär det med automatik att man äventyrar trafikutbudet och priset på SL-kortet. Men det var ju valår. Som om det räckte. Nu är det vi som får städa.

---
*  Vänstersidan har fortfarande majoritet, men de lämnar "walkover" när det är politiskt stridbara frågor. Istället intar de en oppositionsroll, trots att de har posten som landstingsråd och fortfarande styr hela tjänstemannaorganisationen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback