Citybanan - vår generations tunnelbana

Citybanan400

(Skiss från Banverkets hemsida.)


Regeringen har sagt JA till Citybanan. Minst 16 miljarder för en tvåspårig pendeltågstunnel genom Stockholm. Staten betalar 10 mdr, landstinget 4 och kommuner och landsting i Mälardalen 2 mdr. Tågkapaciteten ökar avsevärt, såväl fjärrtåg som pendeltåg ska nu få plats, även när Stockholmsregionen växer.

Att Stockholmsregionen nu får detta mastodontprojekt ska vi vara stolta och nöjda för. Samtidigt är det med inte så lite bävan som man kan se det stora projektet närma sig start. Under många år framöver blir det stora störningar i vardagen för innerstadsborna. Arbetstunnlar ska grävas. Man vågar inte tänka på de massor som ska fraktas bort från innerstan på lastbil. Blå linjen (T-banan från Kungsträdgården till Akalla/Hjulsta) kommer att vända vid Rådhuset under vissa perioder. Att gräva längre tunnlar har sina sidor, även om geologin i Hallandsås är annorlunda än i sta´n. Den nya "station City" kommer att ligga 40 m djupt, under Blå linjen. Kostnadsökningarna...

Ändå är Citybanan det enda vettiga alternativet om Stockholmsregionen ska trafikeras med genomgående pendeltåg. "Tredje spåret" i ytläge vid Riddarholmen löser enbart pendeltågskapaciteten för tillfället, ej på lång sikt och fjärrtågskapaciteten ökar inte tillräckligt.


Som politiker väljer man inte alltid själv sin dagordning. Citybanan har sina risker. Men, kunde efterkrigstidens politiker för 50-60 år sedan tänka långsiktigt och ta fram pengar till T-banan, så blir det väl vår generations förtroendevalda som får ta ansvaret för en infrastruktur som håller för 21:a århundradet eller så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback