Från (s)-hegemoni till borgerligt folkhem - jämlikhet #1

Göran P      Foto: Linda Håkansson

Stig-Björn Ljunggrens blogg tillhör dem jag försöker titta in på i stort sett varje dag. Han är skarp, allsidig och knappast förutsägbar.

I inlägget "En ny hegemoni" (bläddra till 12 november) beskriver han det stora partiets historiska uttolkningar av begreppet "jämlikhet". Läs- och tänkvärt. 

Gissa i vilket partiprogram denna passage hör hemma! 

"Kravet på jämlikhet innebär både ett krav på lika chanser för alla och på lika värde för alla, vilken sysselsättning och ställning de än har. Lika chanser måste framför allt betyda rätten och möjligheten att få utveckla sig efter sin personliga linje och sina egna anlag."

Kommentarer
Postat av: Stig-Björn Ljunggren

Tack för kommentaren.

Ja, vad jag förstår är det gamla (s)-programmet öppet för att planka. Om nu moderaterna vill ställa sin kyrka mitt i byn, istället för vägg i vägg med handelsboden.....

Postat av: Lennart Kalderén

Tack för uppmärksamheten, kul!

Beträffande ?plankning? så tycker jag nog att ?byn? är stor nog att rymma även en brädgård på en perifer industritomt. Kyrkan och handelsboden kan säkert båda göra anspråk på att stå mitt i, beroende på om det är kartan eller verkligheten som gäller?

Citatet från den gamla s-urkunden var för mig en välformulerad beskrivning av ?jämlikhet i möjligheter?, om det lästes enskilt vill säga. En del andra citat påminde mest om ?jämlikhet i resultat?, då blev det inte lika kul.

En utmaning för dig vore kanske att ta sig an det egalitära nedkokad i resonemanget om SL:s enhetstaxa som finns med i ett senare inlägg på denna blogg?

/ Lennart

2006-11-19 @ 19:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback