Är kunskapskontroller ett arbetsmiljöproblem?

                    Jan Björklund, klippt ur DN 29 november.

DN domineras idag av skolpolitiken och lärarutbildningen. Jan Björklund  (fp) föreslår att nationella prov ska införas från årskurs 3. På ledarsidan angrips lärarhögskolans brist på kunskapskontroll och den gemensamma lärarutbildningen i dessa ordalag:


"Endast 29 procent av undersökta examinationsfrågor kräver inlärning av faktakunskaper, och grupparbeten och hemtentor har ersatt traditionella salsskrivningar."

"I ena änden finns förskollärare som ser sin verksamhet framför allt som en blandning av omvårdnad och utvecklingspsykologi, i den andra lärare på gymnasiet för vilka ämneskunskaper och pedagogisk skicklighet är avgörande."

Det är god "timing" för att exponera en skärningspunkt för skolproblematiken. Jan Björklund skriver:

"Principen om målstyrning kom att krocka med ett antal föreställningar som funnits djupt rotade i det socialdemokratiska partiet och delar av det pedagogiska etablissemanget i Sverige: dels att man är elak mot skolelever om man utvärderar deras resultat och dels att kunskap inte går att mäta eller utvärdera."

Det kan förefalla som banal, partipolitisk pajkastning, men själv måste jag konstatera att det är mitt i prick. Hellre låta grundskoleeleverna vänta med betyg till åttan, än riskera att "stämpla" elever som behöver stöd i mellanstadiet. Ibland har det verkat som själva värderandet av elevers prestationer är något slags arbetsmiljöproblem, ett nödvändigt ont som är på väg att avskaffas.
 
Man kan fråga sig varför ett parti med sådan bred folklig väljarbas flyr från den syn på kunskaper som krävdes för att förverkliga sina jämlikhetsideal? Varför vinner en sådan attityd gensvar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback