"Efter åtta år är man underkänd!"

           Sommarskolor är inget nytt, Ibrahim Baylan!

Skolminister Ibrahim Baylan (s) har nu föreslagit "sommarskola" för de elever i årskurs 8 som inte klarar målen. Enligt Baylan behövde det inte ha att göra med skolan, det kunde vara något socialt, i hemmet eller så. Bästa statsråd, det kan finnas gott om orsaker, men primärt är skolan det handlar om!

Under mina två år som lärare upplevde jag en hel del elever med dessa problem. Baskunskaperna var långt ifrån tillräckliga efter åtta år i skolan. Varför? En allvarlig orsak är att dessa elever och framför allt deras föräldrar samt inte minst skolan själv inte fått klart för sig hur allvarligt det är.

Betyg ges först efter höstterminen i åttan. Efter det inledande lågstadiet har eleverna gått hela mellanstadiet utan betyg. De går årskurs 7 utan betyg för att sedan förväntas ta igen förlorade baskunskaper under tre terminer. Ibland var det t o m så illa att man skulle ge vissa elever en knuff över strecket för godkänt under den sista skolmånaden i nian, eftersom de missat de nationella proven på vårterminen.

Nu vill (s) konstruera ännu mer panikåtgärder i slutet av skoltiden istället för att ta informationsbehovet på allvar och ge kvitto på hur det är ställt med baskunskaperna under mellanstadiet. Betyg behövs under mellanstadiet, Ibrahim Baylan!

Jag kan fortfarande se den elev framför mig som var besviken efter att inte få godkänt i åttan. "Efter åtta år är man underkänd", var hennes dom över skolan. Eleverna förtjänar bättre chanser än så.

Och förresten; sommarskolor är inget nytt. Det var vanligt för många år sedan. Lyft blicken och våga se något annat än betygsmotståndet, statsrådet!

Kommentarer
Postat av: Denise

Hej!
Jag är ungdom och har visserligen redan passerat högstadiet men jag kan garantera dig om att betyg INTE behövs sättas i ett tidigare stadium än det redan gör. De flesta barn och ungdomar har redan en enorm press på sig från sig själva och sin omgivning och att den pressen ska präntas in ännu tidigare än idag är helt befängt. Står en elev i slutet av sin skoltid med underkänt i betyg utan att ha någon som helst aning om att detta skulle ske så är det något annat som är fel: kommunikationen. Det ska inte krävas betyg för att veta vart man ligger till, man måste kunna prata med varandra. Dessutom säger inte ett betyg så mycket i slutändan. Betyg är egentligen inget annat än lögner.

Hälsningar,
Denise

Postat av: Lennart Kalderén

Hej Denise,

Du utgår från att betyg inte är annat än lögner, det gör inte jag. Min poäng är att det ofta inte är tillräckligt bra kommunikation om det inte blir betyg i mellanstadiet. Idag blir det på något sätt allvar först när betygen kommer i åttan och då är det ofta för sent att ta igen förlorad mark.

Jag menar att vi har sett nackdelarna med ett system helt utan betyg före åttan och de nackdelarna talar ett tydligt språk.

/ Lennart

2006-03-28 @ 08:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback