90 kr för enkelresa med SL?

SvD400


Stockholmstidningarna radade upp krigsstilsrubriker i tisdags, landstingssossarna fick bra betalt för sitt pressmeddelande om förslaget till nya SL-taxor. Man kan undra över urskiljningsförmågan hos media. Visst fanns det täckning för rubriken, men då handlade det om extremfallet med de allra längsta resorna som skulle betalas kontant på bussen eller vid pendeltåget. Media bortsåg från att SL är tvunget att höja priset på kontantbiljetter för att minimera kontanterna i busstrafiken. Ingen har väl missat den ökade rånrisken och att Arbetsmiljöverket hotar med att förbjuda kontanterna helt.
 

En mer rättvisande beskrivning hade varit att de längsta resorna ökar från enhetstaxans 20 kr till 40 kr, eftersom det dels handlar om vad den borgerliga majoriteten föreslår, dels bygger på att SL-resenärerna torde återgå till förköpshäften eftersom de är det bästa prisalternativet. Men hade man skrivit så hade inte (s) fått påstå att priserna ökar med 450 %...


När det nya zonprissystemet beslutas i januari kan man enklast beskriva effekterna på följande sätt (jämförelserna baseras på att förköpshäfte används när nya taxesystemet träder ikraft):


-  Istället för fem zoner i det tidigare zonsystemet, blir det nu tre zoner.

En resa i en zon kommer att kosta 20 kr, således lika mycket som enhetstaxans kontantbiljetter.

-  En resa i två zoner, t ex Järfälla-Stocholms central eller Huddinge-Centralen men också Rönninge-Centralen, kommer med förköpshäfte att kosta 30 kr jämfört med enhetstaxans 20 kr och det gamla zonsystemets 29 kr.

-  Reser man i tre zoner, t ex Södertälje-Centralen, Norrtälje-Centralen eller Nynäshamn-Centralen, blir kostnaden med förköpshäfte 40 kr, jämfört med enhetstaxans 20 kr och gamla zontaxans 36 kr. Reducerad taxa är alltid 60 % av fullt pris.


Enhetstaxan går inte att behålla eftersom den dränerar SL:s ekonomi. Under oktober såldes 45 000 färre periodkort än 2005, före enhetstaxan (-12 %). SL prognosticerar i år en förlust för första gången på länge. Om inte SL går ihop ekonomiskt riseras trafikindragningar, höjning av periodkortet eller att pengar ska föras över från sjukvården. Det nya taxesystemet ska ge 140 miljoner kr på helår. Ska SL istället höja periodkortet innebär det 35 kr mer. Om pengarna ska tas från sjukvården motsvarar det över 300 sjukskötersketjänster.


Det är fullt rimligt att den som utnyttjar en tjänst mer också betalar mer. Eftersom 50 % av SL:s intäkter är skattepengar, innebär det att skattebetalarna (schabloniserat) fortfarande betalar hälften av den resa du eller jag företar. Därmed har SL det för resenärerna billigaste taxesystemet i hela landet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback