När en villaidyll ska förtätas

Uttringe
Lantlig miljö i sydvästra Rönninge

Vi hade ett avslutande samrådsmöte om översiktsplanen i veckan. I ett tidigare inlägg skrev jag om ett liknande möte i höstas. I Salems kommun är det utbyggnaden av kommundelen Rönninge som dominerar debatten. Främst är det dilemmat att bygga färdigt det kommunala VA-nätet på rimliga ekonomiska villkor, samtidigt som så mycket som möjligt av dagens smått lantliga miljö inte ska byggas bort.

 
Här finns det frustration som på sätt och vis är befogad, man är orolig för att Rönninge ska bli som vilken annan villaförort som helst. Jag har förståelse för den reaktionen, jag har personliga erfarenheter av att en idyllisk boendemiljö förändras. En stor del av barndomstiden bodde vi i en ombyggd sommarstuga i östra Skogås med en härligt stor tomt på 4000 kvm. Men på 1970-talet skulle Huddinge kommun bygga ett helt nytt småhusområde och nu ser det ut så här.(Öppna länken, klicka på ”satellitbild”, zooma in.)

När jag kör igenom området idag är det med blandade känslor. Det går inte att känna igen en kvadratmeter från 1960-talets härliga lekterräng, möjligen någon löpmeter grusad cykelväg.
 
Helt klart är detta inte något att eftersträva i sydvästra Rönninge.
 
Nästa ungdomsadress, i Trångsund, har inte omvandlats, men dock förtätats. Vårt gamla hus med rött tak syns ypperligt på denna länk (Zooma in maximalt.). På vår tid fanns endast tre av nuvarande sju hus på denna bild. Tomterna har mer än halverats, men man känner igen sig när man kör sin nostalgitur. Den här typen av hård förtätning blir det troligen inte heller frågan om i de delar av Rönninge som nu är aktuella.


 Glund
Nybyggnation i idyll i Rönninge.

Jag är dock den första att hålla med om det är en stor mental omställning när det ska styckas av, dras fram nya stickinfarter, vägar breddas och asfalteras. En talare på mötet talade om ”den nya autostradan” i området. Tja, Uttringevägen har blivit 6,5 m bred samt fått gångbana, allt för att SL ska kunna köra buss i området i en framtid. Hur mycket kritik skulle vi kommunpolitiker inte få vidkännas om vi missade att anpassa området för busstrafik?

Slutsatsen är att kommunen kommer att arbeta hårt för att bevara natur, topografi och vara noggrann med byggloven i Rönninge. Men låt oss vara uppriktiga. Om det ska anläggas kommunalt VA – och det är ett måste – då måste man nog vara beredd på att området kommer att förändras. Det blir inte samma landskapsbild. Alternativet är att skattebetalarna i andra delar av kommunen ska stå för investeringarna.

Kommentarer
Postat av: Rolf Fällström

Hej Lennart

Jag uppskattar att du Lennart i ditt inläggs slutsats till viss del visar att vår tydlighet nått fram. Det återstår dock en del.

Vi är nog beredda på förändring. Uttran och miljön är väldigt viktig att vara varsam om.

Det vi vill undvika är den vanliga situationen att de boende får anpassa sig till exploatörerna. Vi vill fortfarande få med den uteblivna punkten på listan över vilka grundkrav som gäller för VA-utbyggnaden i Karlskronaviksområdet, den punkten som säger bevara områdets unika karaktär. Det skulle innebära att kommunen och byggande exploatörer måste anpassa sig efter hur den nuvarande karaktären är.

Det betyder att både väg- och VA-planering, hustyper och -storlek, val av vilka områden som ska bebyggas och det antal hus som området tål måste anpassas på ett klokt sätt.

2006-04-24 @ 09:08:00
Postat av: Lennart Kalderén

Tack för inlägget, Rolf!

Ja, det är väl just kärnfrågan, det, men i två dimensioner. Kan man skriva in en sådan bestämmelse (att anpassa detaljplanen efter områdets nuvarande karaktär) och verkligen få tillräckligt ekonomiskt underlag för att lägga in VA och bygga om vägen? Går det att formulera en sådan bestämmelse utan att den är alltför tänjbar? / Lennart

2006-04-24 @ 22:56:20
Postat av: Mårten

I slutänden handlar det kanske ibland om att välja modernisering, med vad den innebär, eller avstå från den, Om områdets karaktär är tillräckligt unik kanske VA och breddade vägar måste undvaras i enstaka fall? Men då kanske också andra typer av åtgärder för att säkra miljön måste till, vilka kan vara negativa för de boende de också.

2006-05-04 @ 13:42:49
Postat av: Lennart Kalderén

Tack för kommentaren, Mårten!

Problemet är att kommunalt VA måste till för att undvika att vissa fastigheters avlopp går direkt ut till recepienten, sjön Uttran. Så gott som alla boende väntar också på detta. / Lennart

2006-05-04 @ 15:38:24
Postat av: Mårten

En viss kompletteringsbebyggelse är väl ett rimligt sätt för en liten kommun att delfinansiera modernisering av VA? Och när det gäller kollektivtrafik är det väl viktigt att området blir tillgängligt även för de äldre som saknar bil?
Om det finns avlopp som, innan VA moderniseras, går direkt ut i Uttran borde berörda fastighetsägare kanske upplysas om att de beter sig på ett miljövidrigt sätt? Trots allt finns ju enskilda lösningar som är mer asvarstagande än det du pekar på...

2006-05-15 @ 13:07:45
Postat av: Lennart Kalderén

Jag kanske upprepar mig, men alla väntar på kommunalt VA, vilket är det kommunen går in för. Enskilda lösningar är för osäkert och irationellt. Och kommunalt VA kostar, så...
Betr. kollektivtrafik håller jag med dig. Då krävs det vägar som rymmer busstrafik. / Lennart
PS Om du bor i närheten är sydvästra Rönninge värt ett besök. DS

2006-05-15 @ 22:30:05
Postat av: randal.piersons

Enligt handlingar DP för Rosenlundsskola, är väg bredden på Uttringeväg 5.5 meter (ej 6.5 m som tidigare inlägg) och förorsakar behov av reserv bussgata.

Hur skall det vara i SV Rönninge i verkligheten??

2006-05-18 @ 07:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback