Cyklar i realtid med SL


Ett nytt X 60-tåg på Rönninge station.          (Foto: Mats Röhr)

Igår var det styrelsemöte i
SL. Något slags rekord slogs när det gäller bredd, djup och massa. Styrelsehandlingarna vägde 1,8 kg och mätte15 cm eller så på höjden. Bredden på föredragningslistan (innehållet) var imponerande. SL-styrelsen fattade beslut om årsredovisning, cyklar i kollektivtrafiken, Saltsjöbanan, förändringar i trafikutbudet för 2009, privatisering av SL Kundtjänst och mycket annat.

Det ska bli enklare - möjligt - att ta med sig cyklar i kollektivtrafiken. Vissa busslinjer ska få cykelställ (de fanns redan på 1960-talet), möjligheten att ta med sig cyklar i tunnelbanan aktualiseras, dock ej i rusningstid. Det ska bli spännande att se en utredning om det senare.

När det gäller Saltsjöbanan och kopplingen till Tvärbanan har det varit en öppen fråga om Saltsjöbanan ska fortsätta att gå till Slussen eller om den ska kopplas ihop med Tvärbanan och få T-baneanslutning vid Gullmarsplan. SL-styrelsen har nu uttalat att det är Slussen som gäller, eftersom passagerarnyttan väger över till Slussens fördel. Hur lösningen ska utformas är ännu inte klart.

Trafikförändringarna inför 2009 tar avstamp i samråd med och remissynpunkter från kommunerna. (S)-sidan anser att majoriteten "kapitalt missköter" kommunsamråden. På frågan om vilka som missköts blev (S) svaret skyldigt. Jag har själv lett fyra kommunsamråd och inte hört någon sådan kritik från kommunerna (Nynäshamn undantaget, men det är en särskild historia). Jag rekommenderar (S)-oppositionen att fundera över ordvalet.

Till sist fick vi förhandsinformation om SL:s realtidsprojekt. Det ska bli möjligt att på nätet och i mobilen få minutuppdaterad information om när nästa buss/T-bana/pendeltåg kommer att avgå från en hållplats. Detta är oerhört spännande. Förhoppningsvis kan det "rullas ut" och bli operativt inom kort.

Trackback