Infarkt kräver förbifart

image340
(Bild från Vägverkets hemsida.)

DN beskrev i torsdags effekterna i trafiksystemet när en kranbil kraschade vid Pampas på Essingeleden (sydgående) för en tid sedan. Det tog över 2,5 timmar innan trafiken kunde släppas på. Nio polispatruller, ambulans, ambulanshelikopter, tunga bärgare, räddningstjänst hade all möda i världen att röja på olycksplatsen.

Effekterna i trafiksystemets "blodomlopp" beskrivs som en trafikinfarkt. Köerna sträckte sig norrut längs E4 långt norrut. Kringfartsvägar var tillproppade, Solna och Sundbyberg blockerat, färjelinjerna över Mälaren vid Ekerö samt vid Vaxholm - Rindö - Myttinge märkte av en ökad trafik. Trafikinfarkt betyder helt enkelt att det inte gick att ta sig fram över huvud taget. En olycka proppade till hela trafiksystemet.

DN skriver att detta inte är första gången det händer. Ett flertal liknande händelser räknas upp, bl a "Lodbroks" påsegling av "leden" vid sundet mellan Essingeöarna. Då som nu, avsnörs i praktiken hela norra länshalvan från den södra. Trafik "av riksintresse" kan inte komma fram genom huvudstaden. Tala om sårbarhet!

"Förbifart Stockholm" är en sedan länge planerad kringfartsled väster om Stockholm, från Kungens Kurva, genom Lovön upp till Häggviks trafikplats. "Förbifarten" ligger med bland de projekt regeringen nu funderar över när det gäller den avgörande frågan: vilka projekt ska få statliga pengar framöver?

Med de inträffade trafikinfarkterna på näthinnan, finns det någon seriös trafikdebattör som hävdar att "Förbifart Stockholm" inte behövs?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback