Politik är inte bara elände



Skatare

När vädret ter sig såhär återkommer direktbussen till Salem - i trafik.

Man slutar aldrig att förundra sig över det politiska fenomen som kallas trängselskatt. Vi från Salem var besvikna när vår direktbuss 745X drogs in efter det att försöket med trängselskatt upphörde vid årsskiftet. Trängselskatten kommer att få sin renässans, men nu som en slags futuristisk vägavgift för att delfinansiera nya vägar i regionen (bl a Förbifart Stockholm som såväl behövs). De kommande penningarna till väginvesteringarna hindrar dock inte att jag  i tisdags fick nöjet att sitta på SL:s styrelsemöteoch uppleva ett
beslut att återstarta 745:an mellan Salem och Fridhemsplan, vilket sker i höst förutsatt att trängselskatten återinförs. SL:s motiv är att trängselskatten kommer att öka behovet av buss- och pendeltåg.

Salems kommun har skrivit ett kritiskt brev för att få tillbaka direktbussen, nu ger det lön för mödan. Sträckningen blir bättre, det mesta pekar på att 745:an enbart ska trafikera Salems kommun innan färden anträds på E 4/E 20 in till Fridhemsplan. SL har tänkt sig sträckningen Söderby Park - Skyttorpsvägen - Salems centrum - Säbytorgsvägen - över Tvärvägen och sedan ut på motorvägen. Ett alternativ kan vara att gå från Salems centrum direkt ned till Rönninge station och sedan ut på motorvägen. Vi har en bra dialog med trafikplanerarna på SL, så vi får se hur det blir. Enligt uppgift är 20-minutstrafik 06.00-09.00 (i ena riktningen) och 15.00-18.00 i omvänd vektor.

Det går snabbare att ta sig till sta´n. Vi får ett bra alternativ till pendeltågen. Direktbussen är ett bra miljöval. Politik är inte bara elände.

Kommentarer
Postat av: Bo Lagerqvist

De dieseldrivna direktbussarna är inget bra miljöval när det gäller innerstadstrafiken.

2007-04-04 @ 10:37:17
Postat av: Bo Lagerqvist

När trängselskatten infördes var innertstadsmoderaterna emot den. De var också emot de s.k. trängselbussarna som ökade dieselbusstrafiken i innerstaden och vred klockan tillbaka 40 år innan man flyttade ut förortsbussarna till bl.a Gullmarsplan, Brommaplan, och Danderyds sjukhus.
Nu återinför samma parti trängselskatt och utökad trängselbusstrafik.

Det är roligt med politik - om man har humor och inga förväntningar.

2007-04-05 @ 10:46:07
Postat av: Lennart Kalderén

Ja, sannerligen behövs det humor i politiken. Utan förväntningar blir man dock alltför lealös.

Trängselskatten; det har knappast undgått någon läsare av denna blogg att den kräver en hel del politisk personlig energi.

Efter alla turer får man konstatera att det ju faktiskt genomfördes folkomröstningar i september.
Då måste regeringen sammanväga omröstningsresultaten, det är gjort och vi har facit. Det är således inte endast ett partis åsikt som hanteras, det är i någon mån en folkvilja.

"Trängselbussarna": dieseldrift eller inte, det är ett genombrott för kollektivtrafiken och miljön om SL varaktigt kan erbjuda ett fullgott pendlingsalternativ som kan få bilister att istället ta en direktbuss. SL:s miljöpolicy för bränslen och bussar utvecklas ständigt.

2007-04-18 @ 14:42:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback