Per-Inge Ishedens färger lyser upp sinnet


Isheden300


Per-Inge Isheden är en av flera sevärda konstnärer som finns inom Salems gränser. Min egen - högst amatörmässiga - karakteristik vill ge följande beskrivning av hans verk. De är väldigt stämningsfulla när de fångar upp sommarljus eller en gatlyktas skimmer i novembermörkret. Per-Inge Isheden skildrar essensen i motivet med generösa, färgbemängda penseldrag som lyser upp sinnet med en slags emotionell energi. 

Som ni märker är det lätt att tycka om Per-Inges alster. Bland motiven finns många vyer från Stockholm och även Rönninge. Det finns en ytterligare dimension. I ett slags kollage har Per-Inge placerat Marilyn Monroes och John Lennons ansikten bland olika kända motiv. Det enklaste är att inte försöka analysera detta, utan bara konstatera att det är häftigt.

Jag har förmånen att dagligen beskåda två av Per-Inges verk på nära håll. I kommunens reception finns en mosaik som slår det mesta. Uppbyggd av färgade skärvor, klockboetter och små, rostiga stålfragment har Per-Inge lyckats skildra kommunens och sockens historia under några hundra år.

Isheden

(Från konstnärens hemsida med tillstånd.)

Till mitt rum har jag fått välja tavlan ovan. Den för tanken till barndomens somrar, i detta fall juni 1967, med det varma solljluset som belyser växterna i vasen och tidningen. Även om rubriken talar om sexdagarskriget (min utgångspunkt), inspirerar tavlan till varma minnesbilder. 

 Ni måste titta in på hans hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback