
I fredags fick jag möjligheten att representera landstingsmajoriteten på "Resenärsforum", ett samarrangemang med Kollektivtrafikant Stockholm. PPP-lösningar var den röda tråden. PPP står för Private Public Partnership, d v s privat finansiering av offentliga investeringar. Privata företag, banker, konsortium bygger och driver offentliga anläggningar som betalas av allmänheten i form av vägavgifter (motsvarande) eller av den offentliga sektorn genom skatten. Arlandabanan och Öresundsbron är de två exemplen i Sverige, bra exempel tycker jag.
Det allmänna budskapet var fler spårvagnar och "light rail"-lösningar, t ex genom att konvertera stombusslinje 4 i Stockholms innerstad till en spårvagnslinje. Snabbspårväg Syd (Älvsjö-Fruängen-Kungens Kurva-Flemingsberg) är ett annat exempel som tilltalar undertecknad.
Trafikkonsulten Björn Sylvén visade en uppskattad bildpresentation som formade sig kring två lite väl förenklade framtidsbilder; staden som är gjord för bilen (med breda statsmotorvägar i Los Angeles som hotbild) och staden med gaturum för människorna (Paris, Zürich) med spårvagnar. Nu tror jag inte Stockholms och Stockholmsregionens framtida strategier förtjänar Los Angeles som hotbild, men visst är Björn Sylvéns strömlinjeformade och futuristiskt formade spårvagnar läckra som vision.
Det har varit trögt i portgången för PPP-lösningar, främst tror jag p g a det stora beroendet av staten för statsbidrag till väg- och spårinvesteringar. Jag hoppas detta nu kan lösas upp så att PPP-lösningar kan bli aktuella i Stockholmsregionen och annorstädes. Det finns oerhörda investeringsbehov inom Vägverket, Banverket, landstinget och SL, om vi ska vänta ut konkurrensen om de begränsade investeringsmedel som knappast räcker till går många nyttopotentialer förlorade. Samtidigt tror jag inte att fler spårvagnar är den allomfattande lösningen, väginvesteringarna är minst lika viktiga för Stockholms län. Södertörnsleden (Huddinge-Masmo) samt Förbifart Stockholm (Kungens Kurva-Ekerö-Vällingy-Häggvik) är två avgörande projekt för den södra länsdelen. Men visst måste det till nytänkande.
Frågan är vilka lösningar som vinner kampen om gaturummet? Frågan är också om det är en kring en begränsad mängd offentliga skattemiljarder kampen ska stå eller om PPP-lösningar kan bli ett alternativ, t o m ganska snart?

4