SL och pendeleländet


     Vore alla pendeltåg moderna X60, som detta, skulle pendeleländet vara mindre eländigt (klicka för större bild).

Igår träffade SL:s ledning kommunstyrelsefolk i Nynäshamn. Resenärerna längs Nynäsbanan har det nog värst mitt i pendeleländet. I februari ställdes 35 avgångar in. Det är signalfel, spårledningsfel, vagnfel och sabotage som är orsakerna.

Det är en jobbig sits att vara med i ansvarig ställning i SL och vara så pass mycket fången av svåra, yttre omständigheter. Banverket är ansvarig för hälften av felen i pendeltågstrafiken. SL har ett avtal med Banverket, men dessa agerar tämligen fritt från det avtalet och går upp i sin myndighetsroll som trafikledning för järnvägstrafiken. SL har få sanktionsmöjligheter när Banverket inte kan leverera en fungerande infrastruktur. I landstingsfullmäktige senast debatterade jag med Anna Kettner (s), trafiklandstingsråd, om att SL borde deponera ersättningen till Banverket på ett konto hos Länsstyrelsen. Det kanske är enda sättet att trycka på.

En annan väg SL måste försöka pröva är att använda riksdagsmännen. När drygt 100 000 pendlare i länet får utstå dessa problem, kan det inte bara vara ett lokalt problem, i synnerhet inte när ett statligt verk är ansvarigt. 
Sedan är det SL:s alltför gamla motorvagnar, särskilt X1:orna från ca 1970, som inte bemästrar den svenska vintern. De borde varit utbytta för ett antal år sedan, men SL är fortfarande beroende av dem.

Men SL är ju trafikansvarig, SL-resenärerna betalar ju för sina resor, har de inte rätt till en fungerande kollektivtrafik? Självklart, men tyvärr kan SL just nu inte helt leva upp till det ansvaret. Det är allvarligt, inte minst för de som står och huttrar på perrongerna. Det bästa SL nu kan göra är att förbereda nästa avtalsperiod så att ansvaret är mer renodlat samt att trycka på Banverket så att pendlarna från Nynäshamn, Rönninge och Upplands Väsby värderas lika högt som resenärerna från Malmö, Göteborg och Luleå.

Sedan måste SL naturligtvis se till att kompensera pendlarna med busstrafik när tågen ställs in. Det görs också. Men under träffen med Nynäshamn efterlyste kommunen en direktbuss från Ösmo i morgonrusningen. För SL verkar detta bli en fråga om ekonomi. Så får det inte vara. På flera andra håll i länet går det ”trängselbussar” flera gånger i timmen. Då kan SL ställa upp med en eller ett par bussar och se till att Ösmoborna kan komma till jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback