"Här rivs för att få luft och ljus, säg är väl inte det tillräckligt?"


Rondellen400

Rondellarbete vid
"Söderbykorset" i Salem.

Citatet ovan är hämtat från August Strindbergs "Esplanadsystemet", en diktsamling som reste protester mot anläggandet av Strandvägen i Stockholm kring förra sekelskiftet. Kanske det är såväl pompöst som missvisande att använda utdraget på Salems kommuns första rondellbygge, men det är också oemotståndligt.

Bilen visar schaktningen och trädfällningen i korsningen Söderby Gårds väg x Skyttorpsvägen i östra delen av kommunen. I backen varifrån bilden är tagen ska den västra infarten från Söderby Park gå ned. Detta nya bostadsområde, som beskrivits i tidigare inlägg, ska rymma 450 bostäder i villor och flerbostadshus. Nu blir det en fyrvägskorsning och då blir det självklart också en rondell. Tro det eller ej, men det är den första i kommunen.

Jag vill gärna se rondellbygget som ett tecken på tillväxt. Det flyttar hela tiden in nya kommuninvånare till villorna i Söderby Park. Nya familjer tar stora lån och köper fina bostäder. Förskolor och skola har redan etablerats. Kommunen växer och Stockholmsregionen förtätas. Nya kommunikationer behövs. Infrastruktur ger tillväxt och vice versa.

Något esplanadsystem blir det inte i Salem. Men tillväxt framför köksfönstret är inte så illa.

Kommentarer
Postat av: lisa lundmark

Hej. Jag har gjort ett behjärtansvärt inlägg som kommentar till ett tidigare inlägg från dig. Jag hoppas att du läser det. Jag är lärare i bild o foto o är engagerad i det mesta.

2008-02-03 @ 01:14:03
Postat av: Lennart Kalderén

Visst, jag läser det. / Lennart Kalderén

2008-02-03 @ 23:10:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback