Johannes Åman om SL:s enhetstaxa - jämlikhet #2
Stockholmstidning med många intressanta kolumnister.
Johannes Åman botaniserar i DN om jämlikhet omsatt i SL:s taxesystem, nu när enhetstaxan försvinner. Min uppfattning, att enhetstaxan underminerade SL:s ekonomi och det rättfärdiga i att man över huvud taget ska betala för sig i kollektivtrafiken, har beskrivits tidigare på denna blogg.
Johannes tar oss tillbaka till 1971 då "50-kortet" lanserades, utifrån ett jämlikhetsperspektiv menar han. Nostalgi, jämlikhet och busstrafik, en oslagbar kombination för en äldre Södertörnsgrabb. Nja, jag skulle snarare kalla dåvarande "50-kortet", "70-kortet" eller dagens "30-dagarskort" för en kraftig mängdrabatt för vaneresenärer. Utan dem skulle inte SL kunna bygga upp sitt rika trafikutbud med god trafiktäthet. Att SL:s kollektivtrafik existerar som resealternativ handlar i hög grad om kopplingen till SL-kortet och vaneresenärerna.
Omvänt, att 30-dagarskortet i en nationell jämförelse är så pass billigt och landstingets subvention så pass hög (50-55 % idag kommer från skatten), beror på att så pass många vaneresenärer troget köper kortet. Därför har enhetstaxan haft ett extra faromoment i att den lockar resenärer att gå över från kortet till 20-taxan.
Hur som helst, Johannes Åman slutar sin SL-resa i det nya kortsystemet "SL-acess" som kommer 2008. Det ger möjlighet till fler nivåer, ökad didfferentiering för att fler resenärer ska lockas till SL. Det är sant. I vanliga fall är begreppet "utredning" knappas något lockande projekt i debatten, men den avgiftsutredning som SL står inför blir högintressant.
Johannes Åman botaniserar i DN om jämlikhet omsatt i SL:s taxesystem, nu när enhetstaxan försvinner. Min uppfattning, att enhetstaxan underminerade SL:s ekonomi och det rättfärdiga i att man över huvud taget ska betala för sig i kollektivtrafiken, har beskrivits tidigare på denna blogg.
Johannes tar oss tillbaka till 1971 då "50-kortet" lanserades, utifrån ett jämlikhetsperspektiv menar han. Nostalgi, jämlikhet och busstrafik, en oslagbar kombination för en äldre Södertörnsgrabb. Nja, jag skulle snarare kalla dåvarande "50-kortet", "70-kortet" eller dagens "30-dagarskort" för en kraftig mängdrabatt för vaneresenärer. Utan dem skulle inte SL kunna bygga upp sitt rika trafikutbud med god trafiktäthet. Att SL:s kollektivtrafik existerar som resealternativ handlar i hög grad om kopplingen till SL-kortet och vaneresenärerna.
Omvänt, att 30-dagarskortet i en nationell jämförelse är så pass billigt och landstingets subvention så pass hög (50-55 % idag kommer från skatten), beror på att så pass många vaneresenärer troget köper kortet. Därför har enhetstaxan haft ett extra faromoment i att den lockar resenärer att gå över från kortet till 20-taxan.
Hur som helst, Johannes Åman slutar sin SL-resa i det nya kortsystemet "SL-acess" som kommer 2008. Det ger möjlighet till fler nivåer, ökad didfferentiering för att fler resenärer ska lockas till SL. Det är sant. I vanliga fall är begreppet "utredning" knappas något lockande projekt i debatten, men den avgiftsutredning som SL står inför blir högintressant.
Kommentarer
Trackback